Åpenhetsloven – Redegjørelse aktsomhetsvurdering
Mast gulv AS • 2024
Formål
Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon og levering av varer og tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. (LOV-2021-06-18-99)
Virksomheter som omfattes av loven har plikt til å utføre og redegjøre for aktsomhetsvurderinger. Mast gulv AS skal hvert år utføre aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven og offentligjøre resultater av rapporten.
Rapportens omfang:
Denne rapporten gjelder for Mast gulv AS sin del av konsernet IBO Holding AS.
Denne rapporten er basert på aktsomhetsvurderinger utført for 2024.
Mast gulv AS virksomhet
Mast gulv AS er en virksomhet som operer innen bransjer med levering av varer og tjenester til bygg og anlegg. Virksomheten er en del av et konsern, og operer i Norge. Våre anskaffelser er i hovedsak fra andre norske virksomheter som leverer varer og tjenester.
Vi har etablert følgende retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold:
Mast gulv AS offentliggjør informasjon om arbeidet med åpenhetsloven på våre nettsider og svarer på skriftlige henvendelser fra enhver som måtte spørre om hvordan bedriften håndterer faktiske og mulige, negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det er i denne forbindelse lagt ut opplysninger om åpenhetsloven på nettsidene til de datterselskapene som har dette.
Aktsomhetsvurderingen
Internt i egen virksomhet
Vi har startet arbeidet med å kartlegge og vurdere mulige negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold internt i selskapet. Vi foretar periodevise vurderinger av risikoen for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold av selskapets aktiviteter.
Områdene som er vurdert og som vi mener er grunnlag for risiko er disse:
- Retningslinjer for oppfølging av arbeids- og menneskerettigheter
- Kartlegging av fysisk og psykososialt arbeidsmiljø
- Arbeid med helse, miljø og sikkerhet
- Arbeidstid, lønn og ferie
- Ansattes rett til å tilslutte seg fagforeninger og inngå kollektive forhandlinger
- Unngå diskriminering og fremme et trygt arbeidsmiljø
- Varslingsrutiner for brudd på arbeids- og menneskerettigheter
Risikovurdering
Vi følger Arbeidsmiljøloven og HMS lovgivningen for å forebygge mulige negative konsekvenser av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Det er lav risiko i selskapet.
Kartlegging av leverandører
De som inngår i vår verdikjede, er leverandører av handelsvarer og tjenester for videresalg, og de som kun leverer støttetjenester som lokaler, vedlikehold, renhold, IT, maskiner og utstyr (samarbeidspartnere).
Geografisk risiko:
Flertallet av våre leverandører har sin virksomhet i Norge og følger norske lover og regler.
Vi står med lik vurdert risikoen som i 2023 Lav – medium ettersom Norge er et lavrisikoland på OECD sin liste.
Norge: Lav – medium risiko
Norge er et lavrisikoland på OECD sin liste.
Bransjerisiko:
Leverandører og samarbeidspartnere kommer fra flere forskjellige bransjer, men hoved er innenfor varer og tjenster innen bygg og anlegg. Innkjøp av tjenester kommer fra bransjer som har høy risiko, som renhold, bygg og anlegg, bil og transport. Disse selskapene er vurdert i forhold til størrelse, oppføring i godkjente registre og offentlige tall og rapporter.
Samlet vurdering: Lav – Høy risiko
Risikoen er vurdert til Lav – Høy basert på bransjetilhørighet og leverandørenes aktiviteter.
Resultat av kartlegging
Ved kartleggingen av verdikjeden, har vi fått en oversikt hvor det kan forekomme, eller er risiko for at det kan forekomme, brudd på menneskerettighetene eller uanstendig arbeidsforhold. Ved å utføre aktsomhetsvurderinger kan vi stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser som kan knyttes til direkte eller indirekte til vår virksomhet. Det ble tatt et utvalg av de største leverandørene i verdikjedene basert på omsetning, og det er medtatt både norske og utenlandske leverandører.
Gjennom våre aktsomhetsvurderinger har vi avdekket følgende faktiske negative konsekvenser:
• Vi kan ikke se at de nye leverandørene befinner seg innenfor risiko området som skal kartlegges.
For å stanse avdekkete negative konsekvenser har vi iverksatt følgende tiltak:
Som beskrevet ovenfor er det ikke avdekket brudd på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i rapporteringsåret, men resultatet er kun basert på svar fra et lite utvalg.
Vi jobber for en enda bredere kartlegging og innhenting av opplysninger slik at vi kan fortsette et godt samarbeid med våre eksisterende leverandører, samt en ansvarlig innkjøpspraksis ved vurdering av nye leverandører. Regnskapssystemene har oppslag av leverandører, hvor informasjon om selskap, oppføring i register og økonomi kan hentes ut. Noen av selskapene er også registrert i STARTBANK som er et stort register over leverandører, og som kan brukes for å gjøre vurderinger ved nye avtaleinngåelser.
Stavanger, 30.06.2025
Styret i IBO Holding AS